Fons Rademakers (Roozendaal 5.09.1920 – Genewa 22.02.2007) był synem sekretarza miejskiego w Roozendaal. Swoją karierę rozpoczął jako aktor i reżyser. W 1955 r. znalazł, dzięki kontaktom ojca, sposób na utworzenie państwowego funduszu filmowego (holenderska Akademia Filmowa jeszcze wtedy nie istniała). Do celu powołania branży filmowej udało mu się pozyskać m.in. tak znanych reżyserów, jak Vittorio De Sica, Jean Renoir oraz Joris Ivens.
Rademakersowi było bliżej do burgundzkiej mentalności Belgów, Francuzów i Włochów niż do protestanckiej surowości mieszkańców ziem na północ od wielkich rzek. Styl był dla niego ważny, ale zawsze podporządkowany historii. Jego filmy zawsze zawierały fabułę i były skierowane do szerokiej publiczności. Poza reżyserowaniem Holender parał się aktorstwem i był także producentem. Pierwszy film Rademakersa to Dorp aan de rivier (Wieś na skraju rzeki) z 1958 r. – pierwszy film holenderski nominowany do Oscara. Reżyser wyspecjalizował się w ekranizacjach popularnych powieści holenderskich. W 1963 r. nakręcił film pod tytułem Als twee druppels water (Jak dwie krople wody) na podstawie książki “The Dark Chamber of Damokles” W.F. Hermansa. W 1971 r. dał upust emocjom w (raczej konserwatywnej) niderlandzkojęzycznej części Belgii (Flandiia) odważną ekranizacją powieści Stijna Streuvelsa. Film nosił tytuł Mira. Główną postać kreowała debiutantka Willeke van Ammelrooy.
Kilka lat później Rademakers nakręcił film Max Havelaar (1976), ekranizując klasyczną powieść o Indiach Holenderskich Eduarda Douwesa Dekkera, piszącego pod pseudonimem Multatuli. Za Atak – ekranizację powieści Harry’ego Mulischa, otrzymał w 1986 r. Oscara w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Akcja filmu toczy się w styczniu 1945 r. Przed pewnym domem zostaje zabity kolaborant – jego mieszkańcy podrzucają zwłoki sąsiadom, którzy zostają za karę zamordowani przez Niemców.
Fons Rademakers na planie “Ataku” / fot. Fotoburo de boer, Wikipedia
W 1998 r. reżyser został laureatem nagrody Bert Haanstra Oeuvre Award.
Rademakers był również producentem filmów swojej żony Lili Rademakers-Veenman, oraz filmu Ate de Jonga. Jako aktor pojawił się w obrazach innych reżyserów, m.in. w De vijanden (1968), Vrijdag (1981) Hugo Clausa, Namiętności Kate (1975) Paula Verhoevena, Mysteries (Mystery, 1978) Paula de Lussaneta.
W czasie II wojny światowej holenderski reżyser był przez dwa lata w związku małżeńskim z Josephine van Gasteren (1941–1943). W 1959 poślubił Lili Veenman. Pod koniec życia mieszkał w Rzymie oraz we francuskim Thoiry. Zmarł w wieku 86 lat w szpitalu w Genewie na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc.
Han Tiggelaar
Filmografia
1958 Dorp aan de rivier, 1:28 min. z/w Nederlands.
1960 Makkers staakt uw wild geraas, 1:38 min. z/w geluid.
1961 Het mes, 1:29 min. z/w geluid.
1963 Als twee druppels water , 2:01 min.
1966 De dans van de reiger, 1:32 min.
1971 Mira, 1:32 min. kleur, Nederlands.
1973 Niet voor de poezen, 1:34 min. kleur, Engels.
1976 Max Havelaar, 2:41 min. kleur, Engels.
1979 Mijn vriend, 2:06,
1986 De Aanslag, 2:35,
1989 The Rose garden. 1:48, kleur, geluid, sub. NL
Voor een volledig overzicht zie Fons Rademakers.